Könyvajánló

Kedves Kollégáim, Barátaim, érdekl√Ķd√Ķ Korczak Barátok!

 

A sorozat 3. és 4. kötete 2018 √Ķszén napvilágot látott, melyeket október 16-diki tudományos ülésünkön be is mutattunk.

Ezek:

  • Janusz Korczak: Az élet iskolája [Flaccus Kiadó]
  • Janusz Korczak: Tanító mesék – Társadalmi publicisztika (1898-1912) [Flaccus Kiadó]

 

Az eddig megjelent kötetek kaphatók a Kiadóban. Pontos információk a www.flaccus.hu internetes oldalon olvashatók, ill. a megrendelés ott is megtehet√Ķ.

 

Örömmel adok tájékoztatást arról, hogy hamarosan megjelenik a Flaccus Kiadó Kiadásában a Janusz Korczak sorozat újabb, ötödik kötete.

 

Janusz Korczak életét egészen sajátos módon dolgozta fel egy lengyel szakember, akinek személyes köt√Ķdése is volt sorozatunk f√Ķszerepl√Ķjéhez.

A kötet alkotója és címe:

Joanna Olczak-Ronikier: Korczak. Életrajzi vázlat

A szerz√Ķ átfogó képed ad a neves pedagógus, orvos, közéleti ember munkásságáról és kora lengyel valóságáról.

Tudom, hogy rendkívül érdekes, izgalmas olvasmányt vesz majd kezébe a kötet valamennyi olvasója.

2019-02-20 14:11:17

Aj√°nl√°s

 

Kedves Kollégáim, Barátaim!

 

 

Ebben a formában szeretném az érdekl√Ķd√Ķk figyelmét felhívni, és egyben ajnlani, hogy a közelmúltban két jelent√Ķs szakmai könyv látott napvilágot a Flaccus Kiadó gondozásában.

 

Janusz Korczak: A gyermek joga a tiszteletre – Internátus, Nyári táborozás, Árvaház

Janusz Korczak: Hogyan szeressük a gyermeket – Gyermek a családban

 

Janusz Korczakot sokan ismerik, azonban – sajnálatos módon – még többek számára ismeretlen a lengyel orvos, pedagógus, gyermekvéd√Ķ, az ember.

 

A Kiadó és a szerkeszt√Ķk és támogatók úgy gondolják, hogy Janusz Korczak (az Öreg Doktor) gazdag életm√Ľvét sorozatban adja közre.

 

Budapest, 2018. május 21.

 

 

2018-05-25 17:21:11

Könyvajánló

Könyvajánló

Az UNICEF magyarorsz√°gi szervezet√©nek gondoz√°s√°ban √©s a Lengyel K√∂zt√°rsas√°g Kultur√°lis Int√©zm√©ny√©nek t√°mogat√°s√°val, valamint az E√∂tv√∂s Kiad√≥ hathat√≥s seg√≠ts√©g√©vel a napokban l√°tott napvil√°got a "Hogyan szeress√ľk a gyermeket?" c√≠mû 436 oldal terjedelmû k√∂tet, amelyet Tak√°cs Istv√°n, Csillag Ferenc √©s Trencs√©nyi L√°szl√≥ szerkesztett.

A kiindul√≥pontot "Janusz Korczak: A gyermek a csal√°dban" c√≠mû tanulm√°ny√°nak k√∂zz√©t√©tele szolg√°lja. Vajon aktu√°lis-e ma e munka √ļjb√≥li megismer√©se? - k√©rdezheti az olvas√≥, az √©rdeklõdõ, aki k√©zbe veszi a k√∂tetet.

Janusz Korczak /eredeti nev√©n: Henrik Goldszmit/ lengyel orvos, √≠r√≥, pedag√≥gus volt, aki kezdõ orvosk√©nt Vars√≥ szeg√©ny negyed√©nek gyerekk√≥rh√°z√°ban praktiz√°lt. Nyaranta ny√°ri t√°borokban, mint nevelõ dolgozott.
1918-ban meg√≠rta elsõ alapvetõ pedag√≥giai mûv√©t "Hogyan kell egy gyereket szeretni" c√≠mmel.1918-ban az õ ir√°ny√≠t√°s√°val megsz√ľletett a lengyel katolikus gyerekek √°rvah√°za /Nasz Dom/.

Gyermekreg√©nyeket √≠rt.1926-ban l√©trehozta az elsõ gyerek√ļjs√°got, majd a lengyel r√°di√≥ban rendszeresen jelentkezett gyerekeknek sz√≥l√≥ ad√°ssal.
õ az elsõ, aki a gyermeki jogokra felh√≠vta a figyelmet.
Pedag√≥giai n√©zetei "az akt√≠v pedag√≥gi√°hoz √©s "az √ļj pedag√≥giai iskol√°hoz" √°llnak legk√∂zelebb Pestalozzi, Montessori, Decroly, Makarenko mellett.
A demokr√°ciatan√≠t√°s kiemelkedõ alakja volt , aki megszervezte "A gyerekk√∂zt√°rsas√°got". Tan√≠tott az egyetemen √©s a pedag√≥giai fõiskol√°n. 1940-ben a zsid√≥ √°rvah√°z lak√≥i a vars√≥i gett√≥ba ker√ľltek. A Gestapo b√∂rt√∂ne ut√°n Korczak is a gett√≥ba ment √©s ir√°ny√≠totta, szervezte a gyerekt√°rsadalom √©let√©t. 1942-ben Treblink√°ba deport√°lt√°k a gyerekeket Korczakkal egy√ľtt, √©s itt pusztultak el mindny√°jan. (Simon M√°ria tanulm√°nya alpj√°n.)

 

Korczak mintegy 100 oldalas munk√°j√°nak minden szava, minden gondolata a m√°nak is sz√≥l, gondolatai szabatosak, √©rdekesek √©s modernek. P√©ldak√©nt √°lljon itt a 22. egys√©g alapvetõ tan√≠t√°sa: "Hogyan lehet az, hogy az egyik gener√°ci√≥ a 'tej, toj√°s, h√ļs' jelsz√≥ alatt nõtt fel, m√≠g a m√°sik p√©peken, z√∂lds√©geken √©s gy√ľm√∂lcs√∂n? (...) Nem az a l√©nyeg, hogy mit adunk a gyermeknek, hanem az, hogy mit dolgoz fel. Ugyanis minden k√©nyszer √©s minden t√ļlz√°s ballaszt, minden egyoldal√ļs√°g mell√©fog√°s lehet." [i.n. 36. old.] A gondolat messze t√ļlmutat a keletkez√©s kor√°n, aktu√°lis ez ma is, sõt a k√∂vetkezõ √©vsz√°zadokra is igaz.

Bagdy Emõke √≠rja a k√∂nyv f√ľlsz√∂veg√©ben: A k√∂nyv c√≠me a szeretet hatalm√°ra h√≠vja fel a figyelm√ľnket. Vajon tudjuk-e j√≥l szeretni a gyermekeket? Ez a k√∂nyv felt√©tlen elfogad√°s, t√∂rõd√©s, meg√©rt√©s, gondoskod√°s √©s v√©delem fontoss√°g√°ra, megval√≥s√≠t√°s√°nak optim√°lis m√≥djaira tan√≠t. R√°d√∂bbenhet√ľnk, hogy a szeretetnek nincs, nem is lehet k√∂t√∂tt m√≥dszertana, de l√©tezik ezerf√©le lehetõs√©ge, amellyel kifejezhetj√ľk a szem√©lyis√©g p√°ratlan egyedis√©g√©nek tisztelet√©t √©s kibontakoz√°s√°ba, fejlõd√©s√©be, v√°ltoz√°s√°ba vetett hit√ľnket."

Korczak gondolatait jeles filozófusok, pszichológusok, pedagógusok, gyógypedagógusok, szociológusok, jogtudósok, a gyermekvédelem szakembereinek rövid (10 - 20 oldalas) tanulmányai egészítik ki. A kötetet szépirodalmi alkotások teszik teljessé.

Tegy√ľk ismertt√© az alkot√≥kat!

Etológia

Cs√°nyi Vilmos

Pedagógia

Bíró Ibolya

Boreczky √Āgnes

Csillag Ferenc

Divald Tam√°s

Hunyady Zsuzsa

Kókayné Lányi Marietta

Kósáné Ormai Vera

L. Ritoók Nóra

Mezei Kata

Nanszákné Cserfalvi Ilona

Révész György

Sándor Ildikó

Simon M√°ria

Tak√°cs Istv√°n

Trencsényi László

Hittudom√°ny

Donáth László

Kardos √Āgnes - Verõ Tam√°s

Jogtudom√°ny

Hammarberg, Thomas

Bene Be√°ta - Gyõrffy Zsuzsanna - Lux √Āgnes - Szab√≥ M√°t√©

Orvostudom√°ny

Czeizel Endre

Pszichológia

B. G√°sp√°r Judit

Hunyady György

Ranschburg Jenõ

Révész György

Szociológia

Darvas √Āgnes - Ferge Zsuzsa

Gyógypedagógia

Kovácsné Okler Edit - Bugyi Jánosné -

F√ľgedin√© Kov√°cs Zsuzsa

Gyermekvédelem

B Aczél Anna

Radoszáv Miklós

 

Szépirodalom

Berg Judit

Forrai Eszter

Janikovszky J√°nos

Kiss Ottó

Orsz√°g-Land, Thomas

Tóth Krisztina

 

 

 

 

Szomor√ļ aktualit√°st ad a k√∂nyvnek, hogy Ranschburg Jenõ utols√≥ √≠r√°sa itt l√°t napvil√°got.

A k√∂nyv bemutat√≥j√°ra 2011. okt√≥ber 25- a Lengyel Kult√ļra H√°z√°ban ker√ľlt sor.

A könyv kereskedelmi forgalomban kapható.

2011-10-26 20:26:46

Megjelenik

Kedves Honlap Olvasó Barátaim!

 

Örömmel adom tudtul a hírt, mely szerint megjelent:

 

Csillag Ferenc - Takács István

Utak – tévutak      

Példák az iskolai konfliktusok kialakulására és kezelésére

Kiadó, évszám:     Flaccus Kiadó, 2010

3400,-Ft, (A kiadónál történ√Ķ megrendelés esetén a kedvezmény -20%, bruttó ár: 2720,-Ft)

 

 

                  

 

A könyv az iskolai élet eseményeir√Ķl szól, az elbeszélés-gy√Ľjtemény, a gyakorlati kézikönyv és az elméleti szakkönyv harmonikus együttese. A szerz√Ķk kit√Ľn√Ķen ismerik az iskola bels√Ķ világát, és nem riadnak vissza az ún. kényes témáktól sem, mint pl. a fenntartó és a nevel√Ķtestület konfliktusa egy igazgatóválasztás kapcsán, vagy a családi tragédia, az apa hirtelen halálakor nyújtott pedagógusi segítség leírása. Az esetek a tanítási órán kívüli helyzeteket is bemutatják (kirándulás, táborozás, a napközis élet stb.). A kötet néhány nyitott, „befejezetlen” történetet is tartalmaz. Ezek még inkább elgondolkodtatnak, például arról, vajon hogyan oldható fel a tanítónál a gyerek nem megfelel√Ķ viselkedése miatti csalódottság, megbántottság és az ezt követ√Ķ távolságtartás.

A szerz√Ķk a könyv minden fejezetéhez összeállították a történetekkel összefüggésbe hozható Kulcsszavak gazdag listáját. Ezek segítenek a történetekben el√Ķforduló helyzetek, jelenségek, cselekvéses és szóbeli megnyilvánulások azonosításában, vagyis abban, hogy pedagógiai és pszichológiai ismereteink birtokában szaknyelven is megnevezzük √Ķket. A Kulcsszavak az általános-, a fejl√Ķdés- és neveléslélektan, a szociál- és a klinikai pszichológia, valamint a neveléstudomány és a gyógypedagógia fogalmait, törvényszer√Ľségeit foglalják magukban.

Az esetekhez gondosan összeállított Feldolgozási szempontok tartoznak. A szempontok négy „kategóriában”, a pedagógusok, a szül√Ķk, a diákok és a pedagógusjelöltek számára készültek. Lehet√Ķséget nyújtanak eddigi tanulmányaikban szerzett ismereteik alkalmazására, továbbépítésére, és (élet)tapasztalataik felidézésére. A módszerkínálat b√Ķséges: szerepjáték, „pszichodráma”, elemzés, értelmezés, saját tapasztalatok, életesemények felidézése, véleményalkotás, a történetben fellelhet√Ķ jelenségek hátterének, okainak, elméleti vonatkozásainak megkeresése, pl. a szakirodalomban, amely csoportos beszélgetés, vita, esetleg egyéni konzultáció és gyakorlati feladat keretében valósulhat meg.

A kötet a pedagógusképzés hallgatói és a gyakorló pedagógusok számára egyaránt hasznos olvasmány, és sok tanulsággal szolgál az iskolás korosztály szülei, valamint – osztályf√Ķnöki órákon való eset-megbeszélések révén – a tanulók számára is.

 

Nagyon remélem, mindenki örömmel forgatja majd a kötetet.

 

2010. szeptember 22.                                                                 Csillag Ferenc

2010-09-24 16:00:00

A M√©rei Ferenc F√Ķv√°rosi Pedag√≥giai √©s P√°lyav√°laszt√°si Tan√°csad√≥ Int√©zet Honlapj√°n megjelent (www.fppti.hu) a M√≥dszertani seg√©danyag az oszt√°lyf√Ķn√∂ki munka seg√≠t√©s√©re A seg√©danyag szerz√Ķi: Csillag Ferenc √©s Pleyern√© Lobog√≥s Judit

Részlet a kötet bevezet√Ķjéb√Ķl:

"A kötet összeállításakor a szerz√Ķk arra törekedtek, hogy a gyakorló pedagógus mindennapi munkáját segítse. Napjainkban a klasszikus értelemben vett osztályf√Ķnöki órák megszürkültek, kizárólag egy közösség mindennapjainak szervezésére korlátozódó feladatokat kívánnak a kollégák megoldani. Lássuk be, ez sem kevés!

Ahhoz azonban, hogy a tanítványok érett, kritikus, cselekv√Ķ feln√Ķttekké váljanak szükség van olyan foglalkozásokra, ahol állást foglalhatnak, véleményt alkothatnak, s√Ķt, társaikkal vitába szálljanak. E kötet ehhez kíván segítséget nyújtani olyan formában, hogy elméleti bevezet√Ķjében a pedagógia, a pszichológiai alapfogalmait tisztázza, majd gyakorlatokat ad a 12 - 17 éves korosztály számára. A pedagógus felel√Ķssége a válogatás. Azt gondoljuk ugyanis, hogy az itt megjelentetett feladatok kínálati listát alkotnak. A válogatást meghatározza egy közösség összetétele, a tanulók magatartási, cselekvési szintje, de a kolléga érdekl√Ķdése is."

A téma iránt érdekl√Ķd√Ķk szíves figyelmébe ajánlom.

Csillag Ferenc

2009-01-27 19:51:15

A FLACCUS Kiad√≥ gondoz√°s√°ban a k√∂zelm√ļltban jelent meg Csillagn√© G√°l Judit: Zenemûvekben t√∂rt√©nõ t√°j√©koz√≥d√°s pszichol√≥giai vizsg√°lata c√≠mû, 1974-ben k√©sz√ľlt munk√°ja.

A kötet az alkotó 80. születésnapjának évében látott napvilágot. Csillagné Gál Judit már 21. éve nincs közöttünk. Sokoldalú tudományos munkájának egyik jelentõs munkája ez a kötet.

Trencsényi László recenziójában így ír:

"Mért tartom hallatlanul korszerûnek ezt a fókusz? Tudniillik a miért, mi tetszik?- kérdését? Mert köré egy olyan ízlésnevelõ-fejlesztõ pedagógiai munka tervezhetõ-szervezhetõ, mely - a realitásoknak megfelelõen - immár nem egyetlen, vélt vagy valódi közösségi (nemzeti) kánonnal számol, hanem az egyének, individuumok megannyi sajátosságával, érdeklõdésével is (hogy a Csillag Judit által is gyakran idézett gyermektanulmányozó , meghatározó jelentõségû modern elõd, Nagy László kulcsszavát idézzük - aki, ugye a gyerekek érdeklõdésére tantervi konstrukció létrehozását is vállalta). [...]

Van valami lényeges különbség napjaink mérési divathullámai és a kutatás mérés-felfogása között. Nem tanulói - vagy éppen mögötte álló tanári-közvetítõi - teljesítmények mérésérõl van szó. Nem hatásvizsgálat, nem eredményvizsgálat volt ez! (Akkor sem, ha nyilván már a 6-10 éves gyerekek tetszését is - így vagy úgy - befolyásolta az óvoda s az iskola szándékolt fejlesztõ hatásrendszere.) De nem is "egyszerûen" valóságfeltáró diagnózis, nem a változtathatatlan tényekre épített társadalomkritikai tükörkép. A szerzõ a vizsgált gyerekeknek a zenéhez fûzõdõ valóságos viszonyáról gyûjtött adatokat vizsgálta annak idején - azzal a céllal, hogy pedagógiai-fejlesztõ stratégiát ezen adatokra lehessen tervezni."

Trencsényi László: A hiányzó láncszem - Tanító XLVII/ 1. sz. (13. old.)

2009-01-27 19:18:02